Hoi..

Zeg niet alleen maar “hoi” om een chat te beginnen.

2010-07-19 12:32:12 JIJ:        Hoi,
2010-07-19 12:32:15 COLLEGA:    Hallo.

...
COLLEGA WACHT TERWIJL JIJ JE VRAAG TYPT...
...

2010-07-19 12:34:01 JIJ:        Ik ben bezig met [iets] en ik probeer..
2010-07-19 12:35:21 COLLEGA:    Oh, [antwoord..]

Vergelijk deze situatie met iemand die aan de telefoon “Hoi, met mij” zegt en je dan in de wachtstand zet!

In plaats daarvan, doe dit:

2010-07-19 12:32:12 JIJ:     Hoi, ik ben bezig met [iets] en probeer..
2010-07-19 12:33:32 COLLEGA: [beantwoordt vraag]

Op deze manier krijg je veel eerder hulp, en je laat je collega niet onnodig wachten. Sterker nog, je collega kan meteen beginnen met nadenken over je vraag!

Je probeert misschien beleefd te doen door niet meteen je vraag te stellen, zoals je persoonlijk of aan de telefoon ook zou doen. Maar communicatie via chat is geen van beide. Typen is veel langzamer dat praten. In plaats van dat je beleefd bent, laat je de ander wachten op het formuleren van je vraag.

Hetzelfde geldt voor “Hallo – ben je daar”, “Dag Erik, korte vraag”, “Heb je even?” – Stel gewoon je vraag!

Als je het bot vindt om alleen maar “Hoi” te zeggen en meteen je vraag, kun je ook zoiets doen:

2010-07-19 12:32:12 JIJ: Hoi, als je niet heel druk bent kun je dan even hiernaar kijken? Ik ben bezig met [iets] en probeer [etc..]

Verder nog: je vraag stellen zonder eerst op een “Hoi terug” te wachten zorgt ervoor dat er asynchrone communication mogelijk is. Dat wil zeggen, als de ander niet achter het toetsenbord zit, en jij gaat weg voordat de ander terug is, kan hij/zij toch je vraag beantwoorden, in plaats van naar een “Hoi” te starten en zich af te vragen of er nog een vraag komt.

Deze pagina is een (vrije) vertaling van http://nohello.com.